Pagina's

zondag 1 juni 2014

Christian Benteke



In een interview met Benteke vind je duidelijk zijn groeimind. Benteke weet dat hij gekomen is waar hij nu staat door inzet en volharding. Maar het begrip talent zit zo diep dat hij tenslotte toch aangeboren talent als belangrijkste troef voor zijn slagen ziet. Spijtig dat hij niet durft te blijven bij wat hij eerst verklaart: inzet, doorzetting, motivatie…

Interview met HUMO gepubliceerd in nr 3846.
Benteke kan niet deelnemen aan de wereldbeker 2014 wegens blessure.

… Het WK, dat was voor mij de beloning voor jarenlang hard werken, voor alle twijfels en problemen die ik had overwonnen. Ik had die wereldbeker verdiend, vond ik. Ik heb er vaak met mijn ouders over gepraat en zij hebben geleerd mijn lot te aanvaarden. Ik ben gelovig opgevoed en ik bén ook heel gelovig, en zij hebben me doen inzien dat dit Gods wil is. In het begin had ik het er lastig mee. Ik kon dat niet aanvaarden, maar geleidelijk aan ben ik gaan beseffen dat ze gelijk hebben. Ik moet God dankbaar zijn, want ik had ook een ergere blessure kunnen oplopen.

HUMO. Op twitter liet je zelfs verstaan dat je blessure bij Gods plan hoort. Enig idee at dat plan dna wel mag zijn?
Misschien wil hij me duidelijk maken dat ik nog niet hard genoeg gewerkt heb om zo’n WK te verdienen. ….

HUMO.…..iemand heeft je gezegd: ‘Putain, Christian, je weegt 90 kilo, je bent sterk als een beer, mais tu joues comme une tapette,’ een mietje.
Wilmots. Dat zal ik nooit vergeten. Hij heeft me de ogen geopend. Hij heeft voor de déclic gezorgd. Toen besefte ik voor het eerst waartoe ik in staat was.

HUMO. Het is onmogelijk dat geen enkele andere trainer jou dat ooit gezegd heeft.
Ze hebben het mij allemaal gezegd, maar geen één op de manier van Wilmots. Hij was zo eerlijk, zo rechtuit dat het pijn deed. Ik hoorde niet alleen wat hij zei, ik voelde het ook. En dan reageer je bijna automatisch, instinctief.

HUMO. Deed het pijn dat hij je flikker noemde?
Neen, dat hij gelijk had. Ik zag het plots ook. Het rare is: hij kwetste me, maar tegelijk voelde ik dat hij me enorm vertrouwde. De intensiteit waarmee hij op me inpraatte, toonde aan hoe hard hij zelf wou dat ik veranderde, en hoezeer hij erin geloofde dat het ook kon…..
….. Het was best moeilijk. Het gesprek met Wilmots was op maandag, en op woensdag speelden we. Ik moest constant op mezelf inpraten, ook tijdens de wedstrijd. Ik moest die méchanté voortdurend oproepen? Nu niet meer, ze komt vanzelf. Het is een kracht die vrijkomt zodra ik op het veld stap, maar toen was het werken……

HUMO. Maar je bent wel verandert?
Natuurlijk, want ik ben ouder geworden en ik heb al heel wat meegemaakt. Alleen idioten veranderen nooit van mening
…. Wie goed doet, zal goed krijgen. Zo heb ik het voetbal ook altijd bekeken. Als kind droomde ik al van de Premier League, maar ik wist dat ik hard zou moeten werken om die droom waar te maken. Er waren in de wijk veel jongens die beter konden voetballen dan ik, maar zij hadden niet de courage. Het mocht regenen, sneeuwen of hagelen: ik ging toch trainen. Ik geef nooit op . Ook niet toen ik voor de zoveelste keer te horen kreeg dat ik niet goed genoeg was. Ik heb in België een moeilijk parcours afgelegd (in vier jaar van Genk naar Standaard, naar Kortrijk, naar Mechelen en terug naar Genk), maar ik heb nooit het hoofd laten hangen.

HUMO. Dan lijk je niet alleen in God te geloven, maar vooral in jezelf.
Ik heb altijd geweten dat ik een goede speler was. Soms was de kritiek terecht – ik ben een tijdje te nonchalant geweest – maar ik heb altijd gezegd: ‘Vandaag hebben ze misschien gelijk, maar morgen niet meer.’

HUMO. Waar kwam die overtuiging vandaan?
Omdat ik op training voelde dat ik niet voor de andere moest onderdoen. Mijn kracht, mijn mentaliteit, mijn motivatie, mijn inzicht: dat was allemaal minder, maar voetbaltechnisch was ik hun gelijke. Bijna nooit dacht ik: ‘Putain, dat kan ik niet.’ Al die ander kwaliteiten, daar kun je aan werken, maar talent is een gave. Dat heb je of heb je niet. En dat talent zal uiteindelijk het verschil maken.

Ben je toevallig op deze pagina terecht gekomen en wil je meer weten? Dan kom je door op deze link te klikken op de startpagina van deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten